(H)eerlijk Ondernemen: van ambassadeur tot podcasthost
Wie Fruit At Work zegt, zegt duurzaam ondernemen. Als fruitleverancier zetten ze zich al jaren in om bedrijven gezonder te maken. Hierbij is duurzaamheid verweven in alles wat ze doen. Mede-bedrijfsvoerder Yannick Aerts werd hierdoor zelfs benoemd tot SDG-ambassadeur van de Verenigde Naties. Om hun duurzame missie nog krachtiger over te brengen, lanceerden we de (H)eerlijk Ondernemen podcast. Een inspirerende reeks die bedrijven laat kennismaken met duurzaam ondernemen én met Yannick!
De vraag
Bij Fruit At Work draait alles om meer dan bedrijven gezonder maken door fruit te leveren. Als SDG-ambassadeur is Yannick vastbesloten om zo veel mogelijk bedrijven te inspireren om duurzaamheid te implementeren in hun dagdagelijkse bedrijfsvoering.
De vraag? Hoe kunnen we Yannick’s unieke visie én ervaring inzetten om andere ondernemers op een toegankelijke en haalbare manier te bereiken en te inspireren? Ons antwoord: een podcast!
Met (H)eerlijk Ondernemen plaatsten we Yannick als vaste host achter onze microfoon om verhalen, inzichten en praktische tips te delen over duurzaam ondernemen. Geen saaie preken, maar eerlijke gesprekken met boeiende gasten—van Fairtrade-experts tot duurzame transportpioniers.
De aanpak: een podcast met pit
Als vaste marketingpartner van Fruit At Work wisten we precies hoe we Yannick’s missie konden omzetten in een krachtig merkverhaal. En dat deden we van concept tot lancering.
Branding en conceptontwikkeling
Omdat we als vaste marketingpartner het bedrijf al jaren kennen, was het niet moeilijk om een concept te bedenken dat duurzaamheid en ondernemerschap combineert. Om het verhaal verder te laten rijken dan enkel Fruit At Work, koppelden we het los en maakten we het de (h)eerlijk ondernemen podcast.
Volledige productie
Van het uitwerken van het script tot de laatste edit, wij zorgden ervoor dat alles vlekkeloos verliep. De opnames gingen door in onze eigen podcast studio, met de ondersteuning van ons team.
Houdt niet iedereen van eerlijk ondernemen?
Het eerste seizoen van (H)eerlijk Ondernemen ging live tijdens de Week van Fairtrade en stond volledig in het teken van eerlijke handel. Thema’s zoals Fairtrade-certificering, ecologische transportoplossingen en duurzame samenwerkingen kwamen uitgebreid aan bod. Yannick’s persoonlijke verhaal en ervaringen waren daarbij een rode draad.
Deze podcast laat zien dat duurzaam ondernemen ook laagdrempelig kan zijn, met concrete tips en inspirerende verhalen die Belgische bedrijven aanspreken. Of zoals Yannick het zelf zegt: “Duurzaamheid is geen modewoord, maar een mindset.”
Nog voordat de eerste aflevering opgenomen was, zorgden we al voor een gezonde dosis ‘buzz‘. Een landingspagina gaf de doelgroep alvast een sneak peek van wat ze konden verwachten van de podcast en bood de mogelijkheid om vragen en topics in te sturen. Bovendien konden geïnteresseerden zich inschrijven voor een podcast-nieuwsbrief, waardoor we de eerste leads binnenhaalden! Leadgeneratie? Check!
Teasers all the way
Nog voor de eerste aflevering online kwam, zorgden we voor de nodige teasers. Met pakkende visuals, snippets en een landingspagina bereikte de podcast al snel een groeiend publiek. Social media, targeted advertenties en e-mailmarketing hielpen om de juiste doelgroep te bereiken: Belgische bedrijven die duurzaamheid willen omarmen.
Hoog tijd om onze doelgroep te laten weten dat het zo ver was! Natuurlijk kregen de nieuwsbrief-abonnees als eerste een heads-up dat de afleveringen live stonden. En met behulp van pakkende snippets en visuals gingen we los op social media.
Meer meer meer!
Het succes van het eerste seizoen smaakt naar meer. Momenteel zijn we volop bezig met de voorbereidingen voor seizoen twee, dat in het teken zal staan van de SDG’s (Sustainable Development Goals). Nieuwe gasten, nieuwe inzichten, maar dezelfde eerlijke en toegankelijke aanpak.
Het resultaat
Wil jouw bedrijf (h)eerlijk ondernemen?
Dankzij (H)eerlijk Ondernemen hebben wij Yannick niet alleen geholpen om zijn positie te versterken als thought leader op het vlak van duurzaam ondernemen, maar heeft Fruit At Work ook haar missie om duurzaamheid te promoten versterkt.
Ben jij ook klaar om jouw verhaal in de kijker te zetten met een podcast? Laat het ons weten, wie weet is jouw verhaal binnenkort te horen in de headsets van jouw doelgroep!