SEO of zoekmachineoptimalisatie is vandaag een hot topic. Elk bedrijf zou er anno 2024 mee bezig moeten zijn, maar…. Wist je dat lokale SEO toch nog een ander paar mouwen is? Of dat Google een apart algoritme heeft voor lokale resultaten? In dit artikel gaan we dieper in op waarom lokale SEO zo belangrijk is en ontdek je concrete tips & tricks om jouw lokale vindbaarheid te optimaliseren.
De kracht van lokale SEO!
Lokale SEO richt zich specifiek op het verbeteren van de online zichtbaarheid van bedrijven binnen een bepaalde regio. Het draait allemaal om het optimaliseren van je website en online aanwezigheid, zodat potentiële klanten, die op zoek zijn naar lokale producten of diensten, jou makkelijk kunnen vinden.
Stel je voor: je hebt een prachtige B&B in Hasselt. Op het moment dat iemand een weekendje weg plant naar Hasselt, zal die persoon waarschijnlijk “B&B Hasselt” opzoeken. Heb je ingezet op lokale SEO? Super! Dan maak je een grotere kans om als eerste in de zoekresultaten te verschijnen.
De vraag van vandaag: waarom is lokale SEO nu zo belangrijk?
- Meer zichtbaarheid en dus meer potentiële klanten. Door hoog te ranken in lokale zoekresultaten, vergroot je de kans dat mensen die op zoek zijn in jouw regio, jouw bedrijf vinden.
- Meer zichtbaarheid, meer verkeer naar je website.
- Door die hogere zichtbaarheid, straal je betrouwbaarheid en autoriteit uit, wat je reputatie als lokaal bedrijf kan versterken.
- Mensen die actief zoeken naar lokale bedrijven, hebben vaak al een specifieke koopintentie, waardoor ze meer geneigd zijn actie te ondernemen.
Voilà, da’s duidelijk! Iedereen aan de lokale SEO! Of toch niet? Zo simpel is het natuurlijk niet. Lokale SEO is vooral interessant voor lokale ondernemers met een fysieke winkel, servicebedrijven met een specifiek servicegebied (denk hier aan bezorgrestaurants of loodgieters) of franchise ondernemingen met meerdere locatie.
Concrete tips & tricks
Wil je zelf aan de slag met lokale SEO? Dan geven wij je alvast concrete tips & tricks mee:
- Maak een Google My Business account aan en optimaliseer het.
- Beheer je reputatie en verzamel reviews.
- Optimaliseer je website voor lokale zoektermen.
- Zorg voor aantrekkelijke en relevante content.
- Maak gebruik van lokale media zoals het delen van lokale evenementen die relevant zijn voor jouw doelgroep.
Het blijft natuurlijk belangrijk om ook voor lokale SEO, de algemene SEO-regels in je achterhoofd te houden. Aantrekkelijke en unieke content is nog steeds een belangrijk onderdeel van je strategie om mensen binnen te halen en dat alles begint met een grondig zoekwoordonderzoek. Tot slot geldt, zoals altijd, meten is weten. Check regelmatig je campagnes en stuur bij waar nodig. We kunnen blijven doorgaan over SEO, het is zo een breed onderwerp. Lees meer over een SEO-strategie of SEO-analyse.
Interesse in een SEO-analyse of wil je meer weten over hoe je je website kan optimaliseren? Neem contact op met ons.