Blogpost

Van SEO naar GEO: jouw gids voor zichtbaarheid in AI-zoekresultaten.

Achtergrondafbeelding blogpost GEO - afbeelding van AI

Je hebt het ongetwijfeld al opgemerkt: je zoekt iets op, op Google en het eerste dat je ziet, is AI Overview. Dit is een door Google automatisch gegenereerd antwoord dat een samenvattend antwoord biedt op jouw vraag en al verschijnt nog voordat je de klassieke zoekresultaten ziet. Met hun slogan “Let Google do the searching for you” zetten ze een nieuwe stap in het tijdperk van artificiële intelligentie. Vraag jezelf nu eens af hoe vaak je nog verder scrollt? Exact! Die eerste positie in Google is opeens veel minder waard, jij wil nu in de AI Overview terechtkomen. Meet GEO of Generative Engine Optimization. HELP! Zijn al die SEO-efforts dan voor niks geweest? Wij zoeken het voor je uit! Spoiler alert: nee!

Wat is AI Overview?

AI Overview werd een jaar geleden al uitgerold in de Verenigde Staten. Uit studies blijkt dat websites die eerder op de eerste positie stonden in Google, nu 35% minder bezoekers krijgen door AI Overview. Mensen klikken niet meer door, waarom zouden ze? Ze krijgen een kant-en-klaar antwoord nog voor de echte zoekresultaten beginnen. 

De eerste plaats in Google is dus niet langer het eerste zoekresultaat, maar AI Overview. En daar wil je met jouw content in terechtkomen – GEO ofwel Generative Engine Optimization has entered the chat.

Case visual screenshot AI Overview voor blog over GEO en SEO

Wat betekent GEO voor jouw SEO-aanpak?

We beginnen met je gerust te stellen: niet alles verandert. Wat vroeger goed werkte op vlak van SEO, zal nu zelfs nog beter werken. Je hoeft dus zeker niet helemaal opnieuw te beginnen. Zie het eerder als hét moment om je SEO-strategie bij te sturen en je content AI Overview/GEO-proof te maken. Hoe doe je dit? 

  • Blijf doen wat Google al apprecieerde

Zoals we al zeiden: wat vroeger goed scoorde in Google, is ook vandaag nog relevant. AI Overview en dus GEO, is verzot op: 

  1. FAQ’s met duidelijke, korte antwoorden
  2. Gestructureerde content in lijstjes en bullet points
  3. Vergelijkingen en overzichtjes van voor- en nadelen
  4. Google reviews die je betrouwbaarheid verhogen

Vraag actief naar Google Reviews. Ze zijn belangrijk voor je reputatie, helpen je zichtbaarheid vergroten in AI-resultaten en zo stimuleer je je Generative Engine Optimization.

  • Blijf inzetten op kwalitatieve (!) content

Lees het nog eens goed, zie je dat uitroepteken? Juist, KWALITATIEVE content! Nu is het toch duidelijk hé? Google gebruikt waardevolle en kwalitatieve content als basis voor zijn AI Overview. Des te kwalitatiever en relevanter je tekst, des te groter de kans dat je daarin verschijnt. Denk er ook steeds aan om je bestaande content te updaten. GEO heeft dan misschien te maken met AI, maar content die volledig geschreven werd door AI? No thank you!

Onthoud ook dat je misschien minder organische bezoekers zal krijgen, maar… de bezoekers die wél doorklikken, zijn vaak gerichter en converteren beter. 

Tipje: ben je nog niet met SEO bezig? Dan is dit misschien het moment om te beginnen! 

  • Don’t forget about the basics

Technische SEO blijft ook nog steeds belangrijk. Zo blijft de websitesnelheid cruciaal. Wist je dat Google de snelheid van je mobiele website hanteert als belangrijke rankingsfactor? Check je score snel via PageSpeed Insights. Jouw mobiele prestatie zou boven 90% moeten zitten. 

  • Blijf investeren in mailings & social media

AI Overview mag dan wel het nieuwe speeltje van Google zijn, mensen blijven zoeken via verschillende kanalen. Met een sterke nieuwsbrief of socials blijf je top-of-mind en stuur je zelf verkeer rechtstreeks naar je website.

Conclusie: Wat brengt de toekomst?

Dat is nog niet alles. Dit jaar zal Google “Google AI Mode” uitrollen in België. Een aparte zoekinterface waar je één vraag kan stellen zoals “nightlife in Genk voor een leuke avond met vrienden” waar Google je een volledig antwoord geeft bestaande uit Google Maps, video’s, foto’s, prijsvergelijkingen … De artificiële intelligentie in Google wordt dus nog visueler en interactiever. Dit kan zorgen voor nog meer opportuniteiten als je je content slim afstemt, maar hierover later meer!

Conclusie: SEO is niet dood – thank god – maar evolueert. Wie slim inspeelt op AI Overview en inzet op SEO en GEO, blijft zichtbaar én relevant. Heb je hulp nodig om je SEO AI-proof te maken? We helpen je graag verder!

Toe aan iets "Nova"?

We helpen je graag met opvallen, groeien, bijleren of een volledig marketingplan!

Lees meer

Let's be friends!

Vrienden worden van Nova? Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang als eerste de laatste nieuwtjes! 🚀