Blogpost

Vergroot je online zichtbaarheid als KMO met deze 5 fundamentals!

Je probeert zo veel mogelijk online zichtbaar te zijn, maar het blijft stil. Klanten vinden hun weg niet naar jouw website en al zeker niet naar je contactformulier. Herkenbaar? Dan is het tijd om jezelf af te vragen: ben ik online voldoende zichtbaar? Als klanten je online niet tegenkomen, hoe weten ze dan dat jij bestaat? Én vooral: hoe weten ze dan dat ze voor jou moeten kiezen? In deze blog geven we de 5 fundamentals van online zichtbaarheid mee.

Ontdekken hoe zichtbaar je écht bent? Dat kunnen wij voor jou doen! Win een gratis marketing groeiscan en ontdek alle verbeterpunten van jouw brand.

Wat is ‘online zichtbaarheid’?

Een puntje dat hoog op de agenda moet staan in 2026 is ‘online zichtbaarheid’. Online zichtbaarheid gaat over hoe makkelijk (en snel) mensen jouw business kunnen vinden wanneer ze op zoek zijn naar informatie. Mensen kunnen je vinden via verschillende kanalen: je website, maar ook je sociale media zoals Instagram of LinkedIn. Je hebt ongetwijfeld interessante informatie die je wilt delen op je website, maar wat als die informatie (en dus jouw diensten en producten) verdwijnen in de massa?

Zie online zichtbaarheid als jouw digitale etalage: hoe beter en aantrekkelijker ze ingericht is, hoe meer mensen blijven stilstaan (of klikken).

Online zichtbaarheid is belangrijk omdat:

  • Des te zichtbaarder online, des te meer kansen.
  • Des te zichtbaarder online, des te sneller je kan groeien.
  • Des te zichtbaarder online, des te meer bezoekers en hopelijk leads en klanten.
  • Des te zichtbaarder online, des te authentieker mensen je vinden.

Kortom: wie niet gezien wordt, wordt vergeten.

Visual online zichtbaarheid voor blog: 5 fundamentals van online zichtbaarheid

Wat is ‘online zichtbaarheid’?

Don’t panic! Voor je begint te panikeren: wij hebben de oplossing. Alles begint met een nulmeting, zie het als een weegschaal voor je start met sporten, niet altijd leuk, maar wel noodzakelijk om het resultaat nadien te weten te komen.

  • Non-branded vs. branded search: komen mensen op jouw website terecht door jouw merknaam op te zoeken? Of zoeken ze op algemenere termen en komen ze zo bij jou terecht?
  • Bereik en frequentie: hoeveel mensen bereik je met je content en hoe vaak wordt je content getoond? Zijn er blogs die het beter doen dan andere blogs, of pagina’s? Hoe komt dat? Met content bedoelen we: social postjes, blogs, afbeeldingen, video’s, podcasts… Eigenlijk alles dat gebruikt wordt om een doelgroep aan te trekken, te entertainen en te informeren.
  • Concurrentie: voer een korte concurrentie-analyse uit! Wat doen zij beter of anders?
  • Groei: zie je een stijging in aantal bezoekers wanneer je meer content post?


De 5 fundamentals van 'online zichtbaarheid'

#1: Scoor op vlak van (lokale) SEO

Je wilt gevonden worden door klanten in jouw voorkeursregio, hoe groot of hoe klein die ook is. Daarom is het belangrijk om te focussen op zichtbaarheid in die regio. Hoe je dat doet? Dat leggen we je hier uit:

  • Zorg ervoor dat je Google My Business-profiel up to date is: de correcte openingsuren, juiste contactgegevens, het adres en foto’s die niet in 2016 geüpload werden.
  • Gebruik lokale zoekwoorden zoals ‘kapper in Genk’ en verwerk dit in je website. Zorg ervoor dat die termen op je website vaker vernoemd worden. Denk bijvoorbeeld aan de contactpagina, veelgestelde vragen, over ons pagina,…
  • Backlinking! Hoe vaker andere websites een linkje naar jouw website bevatten, hoe betrouwbaarder je lijkt volgens Google, en hoe sneller Google jouw website als eerste zoekresultaat zal tonen. Probeer dus om de link naar jouw website op zoveel mogelijk pagina’s te laten terugkomen bij bijvoorbeeld partners, lokale initiatieven of persartikels.
  • Vraag aan klanten om een Google Review achter te laten. Het is social proof, dat wil zeggen dat het zorgt ervoor dat nieuwe potentiële klanten je zaak sneller vertrouwen. Daarnaast beïnvloedt het ook je positie in lokale zoekresultaten.
  • Bonustip: in AI-overview worden Google Reviews ook als een belangrijke factor beschouwd. Geen enkele reden om het niet te doen dus. Meer weten over SEO en AI? Dat kan je lezen in onze blog over Generative Engine Optimization.

#2: SEO quick wins die wél snel resultaat geven

For once and for all: SEO vraagt tijd en geduld… Er zijn aan de andere kant ook wel een aantal quick wins die meteen een effect kunnen hebben én die je kan laten aanpassen door je web developer of je favoriete agency, ons (😉):

  • Optimaliseer metadata: van metatitels, H1s en H2s tot metabeschrijvingen. Verwerk hierin gewenste zoekwoorden én duidelijke call to actions. “Boek hier je afspraak” werkt beter dan “koffietje”, ook bij Gen Z.
  • Gebruik alt-teksten bij afbeeldingen. Google leest geen beelden maar wél de beschrijvingen van de afbeeldingen.
  • Check je websitesnelheid via Pagespeed Insights.
  • Check je linkbuilding tactieken: is elke webpagina op je website gelinkt aan een andere interne webpagina?
  • Publiceer regelmatig nieuwe content want net zoals bij een dieet: consistency is key!

Lees meer over SEO op onze website.

#3: Online aanwezigheid

Je website is niet het enige visitekaartje van je merk. Je online aanwezigheid is een systeem van verschillende touchpoints: sociale media, e-mail, externe platforms, Google, … Weet jij waar jouw doelgroep zich bevindt? Is LinkedIn belangrijker dan Instagram? Of zit jouw doelgroep ook heel wat uren op TikTok? Wees zichtbaar waar je doelgroep actief is, ook al betekent dat “cringy” TikTok-trends volgen.

Zorg voor consistentie in je tone of voice, visuals en boodschappen over alle kanalen heen. Post niet alleen over je producten of diensten, maar deel ook inzichten, klantverhalen of behind-the-scenes content. Dat maakt je merk menselijk en herkenbaar. Authenticiteit is key!

#4: Paid ads: de push die soms nodig is

Dit kan allemaal al in orde zijn, maar soms heb je net dat extra duwtje nodig om online zichtbaarheid te creëren. Met Google Ads of Meta Ads kan je een extra push geven om bovenaan te verschijnen bij de juiste mensen. Maar: betaalde zichtbaarheid werkt alleen goed als je weet wie je wil bereiken en waarom.


Zorg dus eerst dat je basis (SEO, content, website) op punt staat. Gebruik advertenties om specifieke doelen te bereiken, zoals:

  • Meer verkeer naar een nieuwe pagina
  • Meer conversies via een campagne
  • Grotere naamsbekendheid bij een nieuw publiek

#5: Netwerken, netwerken, netwerken

Naast kennis en kunde, draait het ook om wie je kent! Online zichtbaarheid gaat niet alleen over algoritmes en content. Het gaat ook over mensen. Hoe meer relevante connecties je hebt, hoe vaker je online verschijnt, én hoe vaker anderen jouw content (of jouw bedrijf) zien, delen of aanraden. Denk aan: 

  • Nieuwe connecties maken op LinkedIn met klanten, partners en prospects
  • Reageren op posts van experts binnen jouw sector zodat hun netwerk jou ook ziet
  • Content delen of door anderen laten delen om je bereik te vergroten
  • Partnerschappen of samenwerkingen aangaan waardoor je zichtbaar wordt in nieuwe communities
  • Actief aanwezig zijn op events (online én ofline) en nadien connecteren via LinkedIn 

Netwerken creëert organische verspreiding van je merk. Mensen praten over je, liken je posts, delen je inzichten… en daardoor word je nóg beter gevonden.

Online zichtbaarheid is geen toeval, maar een strategie

Online zichtbaarheid is geen one-time quick fix. Het is een consistente oefening. Door een slimme combinatie te maken tussen de 5 beginselen, vergroot je stap voor stap je online zichtbaarheid. En meer online zichtbaarheid? Dat betekent meer kansen, meer groei en meer klanten die weten waar ze jou kunnen vinden.

Wil je weten hoe het staat met jouw online zichtbaarheid? Win een gratis groeiscan! Laat marketing professionals, wij dus, los op jouw communicatie en we zorgen voor een audit zodat je helemaal klaar bent om in 2026 te knallen.

Toe aan iets "Nova"?

We helpen je graag met opvallen, groeien, bijleren of een volledig marketingplan!

Lees meer

Let's be friends!

Vrienden worden van Nova? Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang als eerste de laatste nieuwtjes! 🚀

Privacy Overzicht

Cookies verbeteren de ervaring van onze website

Deze website maakt gebruik van cookies en vergelijkbare tags of scripts (hierna ook wel “cookies” genoemd) om uw gebruikerservaring te verbeteren. Als u meer informatie wenst, kunt u ons cookiebeleid lezen