Blogpost

Is jouw merk consistent? Ontdek 4 do’s en don’ts van merkconsistentie!

Als je de volgende tips krijgt, aan welk bedrijf denk je dan meteen? Een geel en rood kleurenpalet, een clown, een happy meal, I’m lovin’ it. Juist, McDonald’s. Zij zijn een perfect voorbeeld van een goede merkconsistentie, maar wat betekent dat “merkconsistentie”? Waarom maakt of kraakt het je bedrijf?  Geen zorgen, wij hebben een antwoord klaar voor elke vraag!

Wat is merkconsistentie?

Merkconsistentie is het consistent zijn en blijven als het gaat over boodschappen, visuele elementen en waarden van je merk. Die elementen moeten consistent zijn over alle communicatiekanalen en klantinteracties heen. Kort gezegd gaat het erom dat jouw merk in al zijn uitingen, zowel advertenties, sociale media, fysieke producten, mails naar klanten, … dezelfde kernboodschappen, stijl en waarden weerspiegelt. 

Online vindbaar zijn en je klant bereiken is één ding, zorgen dat jouw doelgroep jouw merk onthoudt, is iets helemaal anders. Jouw doelgroep wordt dagelijks overspoeld met tientallen visuals, dan wil je ervoor zorgen dat jij er als bedrijf uitspringt.

Merkconsistentie quote consistency is key

Hier gaat het fout...

  • Versnipperde communicatie over kanalen heen: elk kanaal heeft zijn eigen stijl en doel, dat is logisch. Toch moet je ervoor zorgen dat er een centrale boodschap is over de verschillende kanalen heen, anders mis je herkenbaarheid en impact. 
  • Snelheid > strategie: onder druk van leads, clicks of conversies kan het gaan over ‘snel snel iets posten’. Dit leidt tot korte termijn resultaat maar lange termijn merkschade. Denk na over een contentstrategie en plan.
  • Blind meedoen met trends en concurrenten: trends volgen is prima, zolang het overeenkomt met de identiteit van je merk. Een merk zonder een duidelijke kern, verliest geloofwaardigheid. 
  • Verwarring bij klant: inconsistente branding leidt tot een slechte of verwarrende klantervaring. Als je klant verschillende stijlen, boodschappen en visuals ziet op je website, advertenties, tiktoks en socials, dan wordt het wel heel verwarrend, nee? Dit creëert twijfel en ondermijnt het vertrouwen in jouw business.

Zo moet het wel!

De grootste tip? Merkconsistentie is goed georganiseerd blijven. Zo pak je het zelf slim aan:

  • Leg je merk DNA vast: wie ben je, wat wil je uitstralen, hoe wil je overkomen? Werk je missie en visie, tone of voice en visuele stijl uit. Geen vage slogans, maar duidelijke keuzes! 
  • Maak een brandbook dat je hele team begrijpt én zet het op één plek: en dan bedoelen we dus geen 80 pagina’s met vakjargon, maar een praktische gids met concrete do’s en don’ts. Het soort gids dat je zelfs naar je oma zou kunnen sturen. 
  • Maak je team merkbewust: train nieuwe collega’s en erken de teamleden die het goed doen. Je weet wel, self love club maar dan in termen van je eigen brand? 
  • Check regelmatig of je nog on-brand bent: past alles wat is live gegaan bij je merk? Of ben je te snel op een trend gesprongen die eigenlijk niet 100% bij jouw DNA past? Geen ramp! Tijd om bij te sturen, naar rechts of links, dat bepaal je zelf. 

Een sterk merk herken je meteen en dat lukt alleen als je overal hetzelfde verhaal vertelt. Blijf dus trouw aan je stijl, stem en waarden. Want wie consistent is, blijft plakken. En da’s precies wat je wil.

Weet je niet zeker of jouw merkconsistentie goed zit? Laten we er eens samen naar kijken!

Toe aan iets "Nova"?

We helpen je graag met opvallen, groeien, bijleren of een volledig marketingplan!

Lees meer

Let's be friends!

Vrienden worden van Nova? Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang als eerste de laatste nieuwtjes! 🚀