2026 Lijkt misschien nog ver weg, maar in marketingmaanden is het dichterbij dan je denkt. Terwijl je dit leest, sleutelen jouw concurrenten al aan hun marketingstrategie om volgend jaar de spotlights te stelen. De vraag van vandaag: ben jij klaar om mee te lopen, of sta je straks nog in de startblokken?
Weet je nog niet zeker of je on track bent? Dan ben je bij ons aan het juiste adres! Win een gratis marketing groeiscan en laat een professioneel marketingteam jouw strategie onder de loep nemen.
Waarom denken over een marketingstrategie?
Marketing is een marathon, geen sprint (al voelt het soms als een obstacle run!). Wie nu stilstaat, riskeert het om volgend jaar ingehaald te worden. Door je marketingstrategie vandaag onder de loep te nemen, kan je in 2026 met voorsprong starten.
Een goede strategie geeft je:
- Richting: je weet waar je naartoe wil, en hoe je er geraakt.
- Rust: geen paniekaanval wanneer de markt opeens verandert.
- Resultaat: meer leads, meer zichtbaarheid, meer omzet. En dát staat sowieso in jouw doelen van 2026, toch?!
Of je nu een marketingteam hebt of alles nog zelf doet, een frisse blik van buitenaf kan wonderen doen.

4 trends die je niet mag missen in 2026 (én tips)!
De marketingwereld verandert sneller dan een algoritme kan updaten. Wat mag je in 2026 zeker niet uit het oog verliezen? We geven alvast een paar tips mee!
AI & automatisatie
Van slimme chatbots tot campagnes die zichzelf optimaliseren. Integreer AI in je website.
Tip: start klein, bv. met een chatbot op je website die FAQ’s beantwoordt en leads verzamelt terwijl jij slaapt.
Eerlijke, authentieke content
Mooie praatjes werken niet meer (ook niet die van ChatGPT of andere AI). Klanten willen authenticiteit en oprechte content.
Tip: laat door ChatGPT, Gemini of CoPilot volledig gegenereerde teksten achterwege (ja, ze vallen op…). Gebruik AI als sparringpartner, maar zorg ervoor dat je content altijd authentiek blijft!
Lokale zichtbaarheid en vindbaarheid via SEO
KMO’s die scoren in hun regio, winnen vertrouwen. Tip: claim je Google Business-profiel en zorg dat je openingstijden, reviews en foto’s altijd up-to-date zijn. Lees meer over lokale zichtbaarheid in onze blog over lokale SEO tips.
First party data
Met strengere privacyregels (en het verdwijnen van third-party cookies) wordt data van je eigen klanten goud waard. Denk aan e-mailadressen, aankoopgeschiedenis of voorkeuren die je rechtstreeks verzamelt via je website of marketing acties. Dit is belangrijk zodat je niet langer afhankelijk bent van externe platforms zoals Meta of Google om je doelgroep te bereiken. Je bouwt je eigen lijst van contacten op.
Tip: bied een kleine kortingscode of nuttige download aan in ruil voor een e-mailadres, zo bouw je je eigen mailinglijst op.
Klaar voor actie (en een gratis marketing groeiscan?)!
We snappen het: als KMO heb je geen zeeën van tijd. Maar net daarom loont het om nu te investeren in een marketingstrategie die werkt. En het goede nieuws? Je staat er niet alleen voor.
Maak kans op een gratis marketing groeiscan en ontdek waar jouw marketingstrategie vandaag al scoort en waar er nog ruimte is om te groeien. Zo start je 2026 alvast met een BANG (insert: vuurwerkgeluiden).